tisdag 5 februari 2013

Samtalet

Igår kom samtalet jag har väntat på. En av läkarna på kliniken ringde för att visa mänsklig omtanke och förklara varför vi trots vår önskan inte får tillbaks två blastocyster. Tänk att ett samtal kan betyda så mycket! Han fick mig att känna mig hoppfull igen. Detta är anledningen till att de inte vill återföra två.

* Fäster inte båda blastocysterna kan den ena ligga och störa den andra vilket leder till en ökad risk för missfall.

* Blastocyster kan utvecklas till enäggs-graviditet. Det kan innebära trillinggraviditet.

* Vi har större chans att bli gravida med 2 blastocyster men risken för missfall är betydligt större.

Fem av åtta insättningar har resulterat i en graviditet. 80 % av graviditeterna har resulterat i missfall. Det är det som är mitt problem. Att sätta tillbaks två blastocyster som skulle innebära en ökad risk för missfall är inte lösningen. Nu i efterhand när jag fått allt förklarat för mig så finns det inga frågetecken. Vår önskan om att få två blastocyster vid återförande kvarstår inte.

Nu hoppas jag tiden fram till insättning kommer gå fort och gärna tiden efter! Då kommer fokus ligga på vila och lugn. Allt för att pyret ska bädda in sig och stanna. Vi ska boka en hotell-weekend helgen efter återförandet. Det ska bli skönt att åka iväg under några av "ruvardagarna". Det ska bli härligt med ett miljöombyte, promenader, god mat och mys med familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar